Παρέμβαση στον δημόσιο διάλογο για το μάθημα των Θρησκευτικών κάνουν οι Επιτροπές Εμπειρογνωμόνων που εκπόνησαν τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού-Γυμνασίου και Λυκείου, εκφράζοντας καταρχάς την ιδιαίτερη ικανοποίησή τους για την εφαρμογή τους στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς 2016-17.

Μοναδικό κίνητρο και στόχος, όπως αναφέρουν, ήταν «η ποιοτική αναβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών σε όλα τα επίπεδα, τη στιγμή μάλιστα που διάφορες πολιτικές πλευρές έδειχναν να υποβαθμίζουν τη θέση του στο σχολείο».

Υπογραμμίζουν για ακόμη μια φορά ότι το μάθημα «δίνει απόλυτη προτεραιότητα στην παράδοση του τόπου μας, στην ορθόδοξη χριστιανική. Δεν έχει κατηχητικό χαρακτήρα, καθώς η κατήχηση είναι μια υπόθεση της Εκκλησίας και της οικογένειας, όχι του σχολείου». Όπως τονίζουν: η αίσθηση ότι υπάρχει «πολλή θρησκειολογία» ή ότι είναι «ουδετερόθρησκο» δεν είναι ακριβής. Ασφαλώς, εξάλλου, το μάθημα δεν είναι «θρησκειολογικό». Απορρίπτουν εξάλλου, την κατηγορία ότι το μάθημα προωθεί τον θρησκευτικό συγκρητισμό.

Αναφερόμενοι στη συνεργασία με την Εκκλησία σχετικά με την εκπόνηση των νέων Προγραμμάτων υποστηρίζουν, χαρακτηριστικά: «Είναι γνωστό ότι ποτέ δεν αρνηθήκαμε την πρόσκληση είτε της Αρχιεπισκοπής είτε της Ιεράς Συνόδου για ενημέρωση και διάλογο μαζί της -το αντίθετο μάλιστα. Όπως είναι εξίσου γνωστές και καταγεγραμμένες οι δημόσιες ενθαρρύνσεις του ίδιου του Αρχιεπισκόπου σε ενημερωτικές συναντήσεις μαζί μας (και υπήρξαν πολλές), «να συνεχίσουμε το έργο της αναβάθμισης του θρησκευτικού μαθήματος στους άξονες και τις αρχές», που ο ίδιος και γνώριζε καλά και υπεραμυνόταν» Εκφράζουν όμως, την ανησυχία τους για το γεγονός ότι «η ηγεσία της Εκκλησίας τελικώς ανέθεσε την έκφραση και εκπροσώπησή της στους ανθρώπους που εδώ και πέντε έτη βάλλουν συστηματικά εναντίον των νέων Προγραμμάτων, κατασκευάζοντας θεωρίες συνομωσίας, συκοφαντώντας και σπιλώνοντας την τιμή και τη συνείδηση ανθρώπων που προσφέρουν και διακονούν επί σειράν ετών το ποιμαντικό και θεολογικό έργο της». Και προσκαλούν όσους θεωρούν ότι είναι προτιμότερο ή καλύτερο να αλλάξει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο της θρησκευτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα σήμερα, με τους κινδύνους που συνεπάγεται αυτή η αλλαγή, να αναλάβουν την ευθύνη της πρότασής τους.

Επίσης, κάνουν συγκεκριμένη, εκτενή αναφορά «σχετικά με ένα μέρος του προς επεξεργασία υλικού, το οποίο ο Αρχιεπίσκοπος αναδεικνύει ως προβληματικό στην πρόσφατη επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό» και διευκρινίζουν ότι «το υλικό αυτό είναι απολύτως ενδεικτικό και ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα και την ελευθερία να το αντικαταστήσει με δικό του. Τα όποια τραγούδια κρίνεται ότι ενδέχεται να σκανδαλίσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες μπορούν άμεσα να αποσυρθούν από το δημοσιευμένο/αναρτημένο υλικό». Εντούτοις, εκφράζουν έκπληξη και απορία για την «απόρριψη παρόμοιων υλικών, ενώ αυτού του είδους οι παιδαγωγικές διαδικασίες και οι νέες τεχνικές μάθησης έχουν ήδη εισαχθεί και αξιοποιηθεί στην κατήχηση της Εκκλησίας, στα προγράμματα ποιμαντικής επιμόρφωσης, στις εκκλησιαστικές κατασκηνώσεις. Η αντίφαση, λοιπόν, παραμένει πώς τέτοιου είδους υλικό θεωρείται «απρεπές» για το μάθημα των Θρησκευτικών στο δημόσιο σχολείο»;

Όπως επαναλαμβάνουν, τέλος, η σύνταξη των νέων Προγραμμάτων Σπουδών ξεκίνησε πριν από χρόνια, δηλαδή το 2010-2011. Κατά τα έτη 2011-2014 τα νέα Προγράμματα Σπουδών τέθηκαν σε πιλοτική εφαρμογή, η οποία αξιολογήθηκε και από εξωτερικούς κριτές. Οι κυρίως εργασίες τελείωσαν το 2015, με την ολοκλήρωση του Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά Λυκείου, ενώ το 2016 συνεχίστηκαν οι προβλεπόμενες αναθεωρήσεις και έγιναν οι σχετικές επανεκδόσεις.

Την παρέμβαση υπογράφουν: Καλλιρρόη Ακανθοπούλου, Δρ Θεολογίας, καθηγήτρια Θεολόγος, Αγγελος Βαλιανάτος, Δρ Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων, Πέτρος Βασιλειάδης, Ομ. Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ, Ευαγγελία Βουλγαράκη, Δρ Θεολογίας καθηγήτρια Θεολόγος, Σταύρος Γιαγκάζογλου, Σύμουλος Α’ του ΥΠΕΘ, Προϊστάμενος Γραφείου Ερευνας, Σχεδιασμού, και Εφαρμογών Α του ΙΕΠ, Ολγα Γριζοπούλου , Δρ Θεολογίας, Φώτιος Διαμαντής, Δάσκαλος, Med, και Θεολόγος, MTh, Αγγελική Ζιάκα, Επ. Καθηγήτρια Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ, Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Δρ. Θεολογίας, Κοινωνιολόγος, καθηγητής Θεολόγος Παντελεήμων Καλαϊτζίδης, Δρ. Θεολογίας, τ. Πάρεδρος ε.θ. του Π.Ι., καθηγητής Θεολόγος, Στέφανος Καραχάλιας, Δρ. Θεολογίας, καθηγητής Θεολόγος, Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης, Λέκτορας Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ, Ηλίας Μαλεβίτης MA, καθηγητής Θεολόγος, Βασιλική Μητροπούλου, Αν. Καθηγήτρια Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ, Δημήτρης Μόσχος, Επίκουρος Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, Αθανάσιος Νευροκοπλής, MTh, καθηγητής Θεολόγος, Αντώνης Παναγάκης, Δάσκαλος και Θεολόγος, Γιώργος Παπαδόπουλος, καθηγητής Θεολόγος, Ζωή Πλιάκου, Θεολόγος, Γιώργος Στάθης, τ. Πάρεδρος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Γεώργιος Στριλιγκάς, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων, Μαρία Συργιάννη, Δρ. Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων, Παναγιώτης Ταμβάκης, Δρ. Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Κυριακή Τριανταφυλλίδου, MA, καθηγήτρια Θεολόγος, Παναγιώτης Υφαντής Παναγιώτης, Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, Βασίλειος Φανάρας, Δρ. Θεολογίας, καθηγητής Θεολόγος, Νικόλαος Χριστόπουλος, Δρ Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων.

 
Top