Η μείωση των πωλήσεων στον τομέα των τροφίμων οδηγεί σε συρρίκνωση όχι μόνο τα σούπερ μάρκετ, αλλά και τα μικρά 
καταστήματα του κλάδουΣε εκτιμήσεις ότι θα δούμε άμεσα περί τα 1.000 λουκέτα σε μικρά παντοπωλεία σε όλη τη χώρα προχωρούν ειδικοί του κλάδου τροφίμων μετά και την πρόσφατη δημοσίευση μελέτης του Ινστιτούτου Eρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που δείχνει μείωση της δαπάνης και στα καταστήματα αυτού του είδους.


Συγκεκριμένα, ήδη ο κλάδος των σούπερ μάρκετ, μιας αγοράς παραπλήσιας αυτής των παντοπωλείων, παρουσιάζει συρρίκνωση των πωλήσεων στον κλάδο των τροφίμων, η οποία οφείλεται στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών. Αυτή η μείωση επέφερε τη συρρίκνωση των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, με λουκέτα όπως αυτό της Μαρινόπουλος ή με τη συγχώνευση της Βερόπουλος από τη My market. Οπως αναφέρουν επιχειρηματίες του κλάδου, δε, αντίστοιχη τάση συρρίκνωσης έχει ήδη ξεκινήσει και στον κλάδο των παντοπωλείων, με αντανάκλαση στις μικρές και μεσαίες αλυσίδες του χώρου αλλά και στα μεμονωμένα μαγαζιά. Μια συρρίκνωση που υπολογίζεται ότι στην τριετία ενδέχεται να κοστίσει σε 1.000 λουκέτα -ίσως και περισσότερα- σε καταστήματα του είδους. Οπως αναφέρει κορυφαίος μάνατζερ της λιανικής, «η τάση είναι αντίστοιχη με ό,τι συνέβη στα περίπτερα, όπου έχουν κλείσει πάνω από 10.000. Τα λουκέτα στα παντοπωλεία είναι νομοτελειακά και ακολουθούν αυτά στις αλυσίδες τροφίμων», υπογραμμίζει η μελέτη του ΙΕΛΚΑ. Ηδη αλυσίδα στη Μακεδονία έχει αρνητική πορεία, ενώ, όπως πληροφορούμαστε, σημαντικός παίκτης σε μεγάλο δίκτυο σούπερ μάρκετ -τους επονομαζόμενους και ως ομίλους αγορών- με παρουσία στην Κεντρική Ελλάδα αντιμετωπίζει δυσκολίες. Το πρόβλημα όμως είναι μεγαλύτερο στα μικρά καταστήματα που διατηρούν μικροί επιχειρηματίες κατά τόπους, καθώς και σε franchisees που χάνουν πλέον το τρένο. Κι αυτό διότι η τάση είναι οι καταναλωτές πλέον να ψωνίζουν με λίστα, να είναι προσεκτικοί και να ερευνούν τις τιμές πριν αγοράσουν.

Δεν μπορούν να ψωνίσουν

Οπως τονίζει το ΙΕΛΚΑ, η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος, η αξιοποίηση των προσφορών και των εκπτώσεων και οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών έχουν οδηγήσει σε σημαντική μείωση των δαπανών για είδη παντοπωλείου από το 2009 μέχρι και το 2016. Το πρόβλημα μάλιστα είναι σαφώς πιο έντονο στα έξοδα για τις αγορές κρέατος, πουλερικών και οσπρίων. Συγκεκριμένα, η δαπάνη των νοικοκυριών για είδη παντοπωλείου έχει μειωθεί κατά 21,7% την οκταετία 2009-2016, με τη δαπάνη για τρόφιμα να έχει συρρικνωθεί κατά 18,6%. Το 2009 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε ετησίως για είδη παντοπωλείου 5.578 ευρώ ενώ το 2016 4.367 ευρώ, δηλαδή 1.211 ευρώ λιγότερα ανά έτος, τονίζει το ΙΕΛΚΑ. Εκτιμήσεις τονίζουν ότι τα λουκέτα καταστημάτων αυτή την περίοδο αφορούσαν κυρίως τις μεγάλες αλυσίδες (Ατλάντικ, Μαρινόπουλος, Βερόπουλος που άλλαξε χέρια, τις συρρικνώσεις δικτύων), όμως πλέον η κρίση περνάει στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα. Ενα μεγάλο μέρος των ανατροπών αυτών, πάντως, οφείλεται στις αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες. Οι 9 στους 10 καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών, ενώ 7 στους 10 έχουν περικόψει τουλάχιστον 5% της αξίας των αγορών τους. Η μεσοσταθμική εξοικονόμηση που καταγράφεται στις ετήσιες έρευνες του ΙΕΛΚΑ κυμαίνεται από 9,5% έως 11,7%, η οποία δεν αποκλίνει από τις μετρήσεις που έχει πραγματοποιήσει το ινστιτούτο για την πραγματική εξοικονόμηση του καταναλωτή από τις αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων. Παράλληλα, πολλοί είναι οι καταναλωτές που στρέφονται από το μικρό σημείο πώλησης και τις αγορές της τελευταίας στιγμής στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, ψωνίζοντας όμως με λίστα, άρα ελεγχόμενα. Από τις προϊοντικές κατηγορίες που θίγονται είναι τα ζυμαρικά, τα νωπά πουλερικά, το νωπό γάλα, το κρέας κ.ά.






Πηγή: www.newmoney.gr 
 
Top