Ποιος κυβερνάει αυτή τη χώρα; Μα οι Ελληνες εφοπλιστές κι αυτό είναι πολύ λογικό. Kαθότι οι κυβερνήσεις και οι πρωθυπουργοί έρχονται
και παρέρχονται, οι Ελληνες εφοπλιστές όμως είναι εδώ κερδίζοντας μάλιστα το παγκόσμιο πρωτάθλημα. Οπότε η σχέση της εκάστοτε κυβέρνησης με τους εφοπλιστές είναι κάπως έτσι: Λέμε και καμιά μαλακία (οι υπουργοί) για να περνάει η ώρα.

Από τον Βασίλη Μπόνιο

«Η ναυτιλία είναι μέσα στις φλέβες μας. Και για αυτό δεν λέει κάτι να φοβόμαστε ότι θα εξαφανιστεί. Δεν είναι τυχαίο που η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων στον κόσμο παρ’ ότι είναι μία πολύ μικρή χώρα. Σε συζητήσεις που έχω με τους Κινέζους σε πολύ υψηλό επίπεδο μου έχουν πει: «Σκέψου να ήσασταν 100 εκατομμύρια τι θα κάνετε. Τώρα είστε μόλις 10 εκατομμύρια και μας έχετε κάνει άνω-κάτω στη ναυτιλία».

Tάδε έφη ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου και αρκούν για να αποδείξουν στον σεβασμό και το δέος της παγκόσμιας εφοπλιστικής κοινότητας για τους Ελληνες εφοπλιστές-σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Μηνά Τσαμόπουλου στο Newmoney.

Η ελληνική ναυτιλία ανέβηκε στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης όσο αφορά την αξία του ελληνόκτητου στόλου. Έσπασε το φράγμα των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων φθάνοντας τα 105 δισεκατομμύρια.
Η αύξηση μέσα σε έναν μόλις χρόνο, το 2018 ήταν της τάξης των πέντε δισ. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση που έχει σημειωθεί ανάμεσα στα κράτη που βρίσκονται στο Top 10.

Και ο πλοιοκτήτης Γιώργος Προκοπίου δικαίως δηλώνει:

«Η ναυτιλία είναι μέσα στις φλέβες μας. Και για αυτό δεν λέει κάτι να φοβόμαστε ότι θα εξαφανιστεί. Δεν είναι τυχαίο που η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων στον κόσμο παρ’ ότι είναι μία πολύ μικρή χώρα. Σε συζητήσεις που έχω με τους Κινέζους σε πολύ υψηλό επίπεδο μου έχουν πει: «Σκέψου να ήσασταν 100 εκατομμύρια τι θα κάνετε. Τώρα είστε μόλις 10 εκατομμύρια και μας έχετε κάνει άνω-κάτω στη ναυτιλία».



Petros Pappas, Maria Elena Procopiou, George Procopiou

Aυτό το καιρό μάλιστα επέλαση στη γερμανική αγορά κάνει η ναυτιλιακή του Nίκου Πατέρα η οποία ειδικεύεται στα feeder containerships.
Η Contships αγόρασε δύο νέα πλοία, σε τιμή 15% κάτω από το market value τους και την ίδια ώρα ερευνά την παγκόσμια -αλλά κυρίως τη γερμανική- αγορά, θέλοντας να προχωρήσει σε νέες εξαγορές πλοίων, με τις πληροφορίες της «Deal News» να αναφέρουν ότι έχει ετοιμάσει ήδη ένα νέο «χτύπημα» και μάλιστα τετραπλό.


Το σχέδιο της μεγέθυνσης του στόλου που ακολουθεί ο Έλληνας εφοπλιστής έχει τεθεί σε εφαρμογή και προχωρά αργά και σταθερά. H Contships γιγαντώνει τον στόλο των διαθέσιμων πλοίων της, πετυχαίνοντας, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, εξαγορές πλοίων φτάνοντας σήμερα να διαθέτει συνολικά περίπου 30 πλοία, αριθμός ο οποίος αναμένεται να μεγαλώσει κι άλλο, το επόμενο διάστημα.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το super deal που πέτυχε ο Nίκος Πατέρας, αφορά τα δύο αδελφά πλοία Tammo και Arian, της γερμανικής Schepers Bereederungs KG. Τα δύο πλοία, κατασκευής 2011 και χωρητικότητας 1.345 teu έκαστο, αγοράστηκαν, όπως αναφέρει το Tradewinds, έναντι 8,5 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα περίπου, συνολικά δηλαδή 17 εκατ. δολάρια.

O Έλληνας εφοπλιστής, συνηθίζει να «σκανάρει» τη γερμανική αγορά, σημειώνει το ίδιο δημοσίευμα, από την οποία εντοπίζει ελκυστικά προς πώληση μεταχειρισμένα πλοία αγοράζοντας από τράπεζες ή απευθείας από τους ιδιοκτήτες, σε πολύ καλές τιμές. Στη συνέχεια, τα ανακαινίζει και τα προσθέτει στο στόλο του.

Σύμφωνα με πληροφορίες τις οποίες επικαλείται και το Tradewinds, η Contships βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τη -με έδρα στη Γερμανία- ναυτιλιακή Hartmann Group για την εξαγορά τεσσάρων boxships. Το deal αναμενόταν να ανακοινωθεί τις πρώτες μέρες του έτους, όμως οι διαπραγματεύσεις σε ό,τι αφορά την τιμή των προς πώληση πλοίων συνεχίζονται.

Την περίοδο μεταξύ 2003 και 2007, η αγορά του ξηρού φορτίου είχε φτάσει στο peak της και όλοι ανέμεναν να ανέβει ψηλότερα. Τότε ήταν που η Pacific & Atlantic πούλησε 52 bulkers, σε τιμές που ο επικεφαλής της, Νικόλας Πατέρας περιέγραφε τότε ως «πολύ καλές για να είναι αληθινές». Όταν η αγορά κατέρρευσε, με την παγκόσμια κρίση το 2008, ο Πατέρας είχε ολοκληρώσει την πώληση των πλοίων του και σωρεύοντας ρευστό, καθώς ο οικονομικός κόσμος γκρεμιζόταν γύρω του.

Σήμερα, κάνει ακριβώς το αντίθετο. Με την Contships να ιδρύεται το 2015 από «λευκό χαρτί», με νέους managers και προσωπικό, εντελώς ανεξάρτητη από την P&A, ο Έλληνας εφοπλιστής γνωρίζει ότι τα feeders είναι ο πιο ελκυστικός και με τη μικρότερη προσφορά τομέας για να επενδύσει κανείς και στόχος του είναι να διπλασιάσει τον στόλο της Contship.



Μετά την ελληνική κυριαρχία στη μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου (shale gas) που εξάγεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και στις αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου που παράγεται από τα τεράστια σχιστολιθικά πεδία στις λεκάνες του Τέξας και του νέου Μεξικού.

Συγκεκριμένα, πριν από λίγες ημέρες το ελληνικών συμφερόντων υπερδεξαμενόπλοιο VLCC, Basra της Capital Ship Management συμφερόντων Β. Μαρινάκη, μετέφερε το πρώτο μεγάλο φορτίο αμερικανικού πετρελαίου από σχιστόλιθο. Το πετρέλαιο παραδόθηκε στο λιμάνι του Ρότερνταμ και αγοράστηκε από traders-μεταδίδει ο Χάρης Φλουδόπουλος.

Η πρώτη αυτή μεταφορά μεγάλου φορτίου αμερικανικού πετρελαίου από το Τέξας προς την Ευρώπη πραγματοποιήθηκε από το Ingelside Energy Center, που εξαγόρασε η εταιρεία Moda από την Occidental Petroleum, το περασμένο καλοκαίρι έναντι 2,6 δισ. δολαρίων.

Τον Ιανουάριο ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης του τερματικού στο Τέξας, που καθιστούν εφικτή την υποδοχή υπερδεξαμενόπλοιων τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, ενώ η μεταφορά του πρώτου φορτίου από το ελληνικών συμφερόντων VLCC πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες. Σημειώνεται ότι το Ingelside Energy Center τροφοδοτείται με πετρέλαιο από το μεγαλύτερο πεδίο παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ΗΠΑ την περίφημη λεκάνη Permian.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2017 η παραγωγή πετρελαίου από σχιστολιθικά πεδία στις ΗΠΑ αντιστοιχούσε περίπου στο 50% της συνολικής παραγωγής πετρελαίου της χώρας (περίπου 4,67 εκατ. βαρέλια την ημέρα) ωστόσο το 2018 η παραγωγή αυξήθηκε σημαντικά φτάνοντας ξεπερνώντας ακόμη και τα 8 εκατ. βαρέλια (7,9 εκατ. βαρέλια το Νοέμβριο).
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και 4 χρόνια έχει αρθεί η απαγόρευση που ίσχυε για τις ενεργειακές εξαγωγές και ήδη οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μετατραπεί σε καθαρό εξαγωγέα ενέργειας και αποτελούν το μεγαλύτερο εκτός του καρτέλ του ΟΠΕΚ παραγωγό.

Σε ό,τι αφορά την Capital Ship Management διαθέτει στόλο 68 πλοίων, ο οποίος περιλαμβάνει 49 τάνκερ, 9 εκ των οποίων είναι υπερδεξαμενόπλοια VLCC, 4 LNG carriers, 1 μεγάλο φορτηγό ξηρού φορτίου capesize και 14 φορτηγά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container carriers).

Τον περασμένο Νοέμβριο μια άλλη εταιρεία συμφερόντων Β. Μαρινάκη, η Capital Product Partners, κατέληξε σε συμφωνία συγχώνευσης με την Diamond S Shipping (συμφερόντων του γνωστού επενδυτή και νυν υπουργού εμπορίου των ΗΠΑ Wilbur Ross) για τη δημιουργία ενός νέου ισχυρού σχήματος στην αγορά των δεξαμενόπλοιων handy, με συνολικά 68 πλοία.    

 
Top