Αν και οι ερευνητές της Clarksons τονίζουν πως είναι ακόμα νωρίς για να κατανοήσει κανείς την πλήρη επίπτωση του κοροναϊού στην παγκόσμια
ναυτιλία, ο κλάδος των ναυπηγείων βρίσκεται σε δύσκολη θέση για τους επόμενους τρεις έως έξι μήνες, καθώς η δραστηριότητα στα ναυπηγεία και τις εγκαταστάσεις επισκευής πλοίων έχουν πληγεί από ελλείψεις προσωπικού και εξοπλισμού, λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών και των παρατεταμένων διακοπών. Ήδη κάποια ναυπηγεία έχουν επικαλεστεί ανωτέρα βία για τις προγραμματισμένες παραδόσεις πλοίων και έχουν υπάρξει καθυστερήσεις στις προμήθειες ανταλλακτικών και εξοπλισμού.

Σημειωτέον ότι οι κινεζικές γιάρδες αντιστοιχούν στο 34% των παγκόσμιων παραδόσεων πλοίων (σε όρους cgt).

Σύμφωνα πάντα με την Clarksons, το τι θα συμβεί αργότερα φέτος παραμένει αβέβαιο, και δεν αποκλείεται οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις πλοίων να συνεχιστούν και το 2021.

Ανησυχία και για τα τάνκερ

Στον τομέα των τάνκερ, η ζήτηση για πετρέλαιο στην Κίνα έχει μειωθεί κατά 3 εκατομμύρια δολάρια ημερησίως, σύμφωνα με ορισμένες πηγές, λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών. Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου στην Κίνα, που αντιστοιχούν στο 23% της παγκόσμιας παραγωγής αργού, αναμένεται να υποχωρήσουν, επηρεάζοντας τη ζήτηση για τάνκερ.


«Οι κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου είναι πιθανό να μειωθούν. Ο OPEC εξετάζει την εφαρμογή περαιτέρω περικοπών παραγωγής αν οι τιμές του πετρελαίου παραμείνουν υπό πίεση», αναφέρει η Clarksons Research, επισημαίνοντας πάντως ότι η χαμένη ζήτηση λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών αφήνει περιθώριο για μία περιορισμένη ανάκαμψη αργότερα φέτος.


Ελπίδες για ανάκαμψη στο ξηρό φορτίο
Η πτώση του δείκτη Baltic Capesize Index κατά 118% συγκριτικά με τον μέσο όρο του 2019 αντανακλά εν μέρει τις τάσεις πριν από το ξέσπασμα του κοροναϊού, ενώ ο δείκτης δεν περιλαμβάνει τα πλοία που είναι εξοπλισμένα με scrubbers, τα μικρότερα πλοία ξηρού φορτίου και άλλες κατηγορίες φορτίων, τονίζει η Clarksons.

H Κίνα αντιπροσωπεύει το 35% των παγκόσμιων δια θαλάσσης εισαγωγών ξηρού φορτίου και ο κοροναϊός θα πλήξει την εγχώρια παραγωγή χάλυβα και τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, αν και δεν είναι σαφής η έκταση του πλήγματος αυτού. Ωστόσο, υπάρχουν ελπίδες ανάκαμψης από μέτρα για την ενίσχυση της οικονομίας ή από κατασκευαστικά έργα που τελούν υπό καθυστέρηση.

Εν τω μεταξύ, τα containerships εξαρτώνται κατά 30% από την Κίνα για τις εξαγωγές παγκοσμίως, ενώ η επιδημία έχει επηρεάσει τη βιομηχανική παραγωγή και τη μεταποίηση. Ωστόσο, εκτιμάται ότι οι παραδόσεις φορτίων που έχουν αναβληθεί μπορεί να αποτελέσουν παράγοντα ανάκαμψης για την αγορά.

Αναστάτωση στην αγορά του φυσικού αερίου
Στον τομέα του φυσικού αερίου, η Κίνα αντιπροσωπεύει το 18% των παγκόσμιων δια θαλάσσης εισαγωγών. Οι αγοραστές φέρονται να καθυστερούν τα φορτία του Φεβρουαρίου, ενώ η κινεζική ενεργειακή εταιρεία CNOOC κήρυξε ανωτέρα βία σε συμβάσεις της για φυσικό αέριο. Υπάρχουν επίσης αναφορές για τερματικά επαναεριοποίησης LNG που λειτουργούν με μειωμένη δυναμικότητα.

Η Clarksons βλέπει μία πιθανώς αρνητική επίπτωση στις κινεζικές εισαγωγές LNG, με τη χαμηλή ζήτηση να πιέζει ακόμα περισσότερο την τιμολόγηση του ασιατικού LNG, ενώ οι προοπτικές για μία άμεση ανάκαμψη εμφανίζονται περιορισμένες.

Η γενική εικόνα

Συνολικά, η Clarksons εκτιμά ότι η επίδραση του κοροναϊού στις ναυτιλιακές αγορές θα είναι μεγαλύτερη από αυτήν του SARS το 2003, καθώς σήμερα ο τομέας των υπηρεσιών αντιπροσωπεύει μεγαλύτερο μερίδιο της κινεζικής οικονομίας, ενώ η Κίνα πλέον αντιπροσωπεύει το 22% του παγκόσμιου δια θαλάσσης εμπορίου, όταν το 2003 το ποσοστό αυτό ήταν μόνο 7%.

Σύμφωνα με οικονομολόγους, η ανάπτυξη της κινεζικής οικονομίας θα περιοριστεί κατά 2% λόγω του κοροναϊού στο α’ τρίμηνο του έτους, και κατά 0,5% στο σύνολο του έτους, ενώ η επίπτωση του κοροναϊού στην παγκόσμια οικονομία θα μπορούσε να είναι της τάξεως του 0,2%.

«Η κατάσταση παραμένει ρευστή, με ορισμένες ενδείξεις για προσδοκίες αρχικής οικονομικής επίπτωσης να αυξάνουν τις προοπτικές για έμμεση επίπτωση του παγκόσμιου οικονομικού κλίματος και τις προοπτικές για ανάκαμψη στο δεύτερο εξάμηνο του έτους λόγω αυξημένης δραστηριότητα ή/και μέτρων ενίσχυσης της κινεζικής οικονομίας», αναφέρει η Clarksons, που βλέπει επίσης αρνητικές πιέσεις γύρω από τις αγορές των κρουαζιερόπλοιων και των φέρι μποτ, με τις κρατήσεις να αναμένονται μειωμένες.

Η Clarksons επισημαίνει ακόμα ότι γενικά οι τιμές ναύλωσης πλοίων έχουν υποχωρήσει απότομα φέτος, όμως οι προϋπάρχουσες τάξεις που σχετίζονται με την προσφορά/ζήτηση, την εποχικότητα και τις κυρώσεις είχαν και συνεχίζουν να έχουν επίπτωση.  

 
Top