Δυσγραφία στα παιδιά: Τι είναι και πως αντιμετωπίζεται

Δυσγραφία στα παιδιά: Τι είναι και πως αντιμετωπίζεται

NEWS ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΥΓΕΙΑ

Ως γραφή χαρακτηρίζεται η αναπαράσταση της σκέψης μέσω του συστήματος των γραφικών συμβόλων, κυρίως πάνω στο χαρτί. Ο καθένας από εμάς διαθέτει το δικό του προσωπικό στυλ γραφής το οποίο είναι μοναδικό και αποτελεί τον γραφικό του χαρακτήρα. 

Τι ονομάζεται δυσγραφία;

 Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να αναπτύξουν τον προσωπικό τους τρόπο γραφής και αυτό διότι αντιμετωπίζουν προβλήματα στην σχεδίαση των γραμμάτων και των συμβόλων, στον προσανατολισμό τους πάνω στο χαρτί κ.α. Αυτό ονομάζεται δυσγραφία, ανήκει σε μια κατηγορία των μαθησιακών δυσκολιών και χαρακτηρίζεται από την ελλειματική επεξεργασία στην μετατροπή των ακουστικών και των οπτικών ερεθισμάτων σε κινητικη συμπεριφορά, καθώς και από την δυσκολία του ατόμου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι. 

Η δυσγραφία αποτελεί επίκτητη βλάβη που σχετίζεται με το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα και στα παιδιά πρωτοεμφανίζεται γύρω στην ηλικία των 4-6 ετών, όταν δηλαδή ξεκινάει το παιδί να γράφει. Χωρίζεται σε τρεις τύπους:

  1. Δυσλεκτικού τύπου δυσγραφία: σε αυτή την μορφή δυσγραφίας έχουμε δυσανάγνωστο κείμενο σε ελεύθερη μορφή, δυσκολία στην προφορική ορθογραφία των λέξεων, ευανάγνωστο κείμενο όταν γίνεται από αντιγραφή, καλό σχέδιο στην ζωγραφική και φυσιολογική ταχύτητα επίκρουσης των δακτύλων.
  2. Ανεπαρκούς κινητικού συντονισμού: εδώ παρατηρείται δυσανάγνωστο κείμενο σε αυθόρμητη γραφή, δυσκολία στην αναφορά των λέξεων, δυσανάγνωστο κείμενο από αντιγραφή, ανώριμο σχέδιο στην ζωγραφική και μη φυσιολογική ταχύτητα επίκρουσης των δακτύλων.
  3. Διαταραχής αντίληψης του χώρου: δυσανάγνωστο κείμενο σε αυθόρμητη γραφή, δυσκολία σε προφορικές λέξεις, δυσανάγνωστο κείμενο από αντιγραφή, φτωχό σχέδιο ζωγραφικής και φυσιολοφική ταχύτητα επίκρουσης των δακτύλων.

Πως θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει δυσγραφία;

Χαρακτηριστικά της δυσγραφίας που μπορεί να παρατηρήσει ένας γονιός ή ο εκπαιδευτικός του παιδιού είναι τα εξής:

  • Δυσανάγνωστο κείμενο
  • Ελλιπή σχηματισμό γραμμάτων, όχι σωστά κατασκευαστικά
  • Γράμματα που δεν έχουν σωστή θέση πάνω στην γραμμή
  • Μη τήρηση των διαστημάτων μεταξύ των λέξεων
  • Όχι ομοιογένεια στην κλίση και το μέγεθος των γραμμάτων
  • Ασυνέπεια στην μορφή γραφής του ίδιου γράμματος
  • Ανάμειξη  κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων μέσα στην πρόταση
  • Διστακτική γραφή
Δείτε ακόμα:  Άρνικα: Η μαργαρίτα που θεραπεύει μώλωπες, διαστρέμματα και ρευματικούς πόνους

    Η δυσγραφία επηρεάζει τη σχολική απόδοση του παιδιού;

Στο ερώτημα του αν η δυσγραφία μπορεί να επηρεάσει την σχολική επίδοση του παιδιού, η απάντηση είναι θετική, καθώς μπορεί να υπάρξει:

  • Αργό γράψιμο, με αποτέλεσμα να μένει πιο πίσω από τα υπόλοιπα παιδιά μέσα στην τάξη
  • Ελλιπή σύνθεση κειμένου
  • Χάσιμου του ειρμού στην σύνθεση κειμένου
  • Δυσκολία στο κράτημα σημειώσεων, κυρίως προφορικών
  • Μη ολοκλήρωση γραπτών εργασιών μέσα στην τάξη, π.χ. σε κάποιο διαγώνισμα
  • Άρνηση για γράψιμο
  • Ματαίωση του παιδιού
  • Αναχαίτιση της ανάπτυξης του γραπτού λόγου

Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί η δυσγραφία;

Η δυσγραφία μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω παρέμβασης εργοθεραπευτικού προγράμματος από εξειδικευμένο θεραπευτή. Για την αποκατάσταση της ο εργοθεραπευτής θα σχεδιάσει το κατάλληλο εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης για το παιδί, το οποίο θα παρέχει ποκίλες αισθητηριοκινητικές δραστηριότητες, δραστηριότητες κινητικού συντονισμού, ρυθμού, ενδυνάμωσης της άκρας χείρας και οπτικής αντίληψης, καθώς θα παρέχει και συμβουλές προς το παιδί και τους γονείς που θα σχετίζονται με την σωστή οργάνωση του χώρου όπου το παιδί θα κάθεται για να γράφει, καθώς και συμβουλές για την σωστή λαβή και χρήση του γραφικού εργαλείου ή του τετραδίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αντιμετώπιση της δυσγραφίας θα είναι πιο αποτελεσματική όταν αυτή ξεκινήσει από νωρίς, όπου το παιδί δεν θα έχει αυτοματοποιήσει το γράψιμο του και η διαδικασία αλλαγής θα είναι πιο εύκολη για το ίδιο. 

Τέλος, να θυμόμαστε πάντα ότι ο γραφικός χαρακτήρας του καθενός είναι μοναδικός και αποτελεί την πυξίδα της προσωπικότητας μας. Αφήστε το παιδί να δώσει ταυτότητα και ύφος στα γράμματα του, πάντα όμως μέσα στα πλαίσια ενός ευανάγνωστου και σωστά διατυπωμένου γραπτού.

Δείτε ακόμα:  Τι γίνεται αν το παιδί ζητήσει για δώρο Χριστουγέννων ηλεκτρονική συσκευή;

Κυριαζή Μαρία
Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια S.I.-Συγγραφέας-O.T. Blogger

Σου άρεσε το άρθρο; Για ακόμα περισσότερα παρόμοια άρθρα:
Κάνε εγγραφή στο Google News.
Κάνε subscribe στο YouTube.
Ακολούθησε μας στο Facebook.
Ακολούθησε μας στο Twitter.

Newsroom | Pireas News