«Επανάσταση» κατά Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλου, Market In, Μασούτη, Lidl, Γαλαξία

«Επανάσταση» κατά Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλου, Market In, Μασούτη, Lidl, Γαλαξία

NEWS ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Διχασμός επικρατεί για ακόμη μια φορά στον κόσμο του εμπορίου, με την κόντρα μεταξύ των λιανεμπόρων και των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ να τρέφεται από τα μέτρα «ακορντεόν» κατά του κορωνοϊού και το νέο σκληρό lockdown.

Τα μπρος – πίσω της κυβέρνησης όσον αφορά το ποιες εμπορικές δραστηριότητες επιτρέπονται και ποιες όχι επί πανδημίας, έχει φέρει σε αντιπαράθεση τα σούπερ μάρκετ με όλο το υπόλοιπο λιανεμπόριο. Σε αντίθεση με την συνήθη «μάχη» μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, πλέον, ειδικά μετά το νέο, τρίτο κατά σειρά, lockdown, που ξεκινάει την Πέμπτη, φαίνεται ο πόλεμος να εξελίσσεται σε «όλοι εναντίον των σουπερ μάρκετ».

Δηλαδή των αλυσίδων: Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλου, Market In, Μασούτη, LIdl, Γαλαξία, που είχαν υπερκέρδη μέσα στην κρίση.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο, το click away και το click inside, σε συνδυασμό με την απαγόρευση πώλησης συγκεκριμένων κωδικών και το ανοιγοκλείσιμο των λαϊκών αγορών, έχουν μπερδέψει πλήρως τον καταναλωτή, τοποθετώντας τον στη μέση μιας κόντρας μεταξύ εμπορικών συλλόγων και κυβερνητικών πολιτικών. Και ενώ τα «λουκέτα» στις μικρές επιχειρήσεις, από μπακάλικα μέχρι μπουτίκ, πληθαίνουν, τα κέρδη των υπεραγορών αυξάνονται, οξύνοντας την αντιπαράθεση.

Δείτε ακόμα:  Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα – Ποιες ημέρες θα είναι κλειστά

Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι της κρίσης του κορωνοϊού, με τους καταναλωτές να επενδύουν σχεδόν αναγκαστικά στην αγορά αγαθών πρώτης ανάγκης. Επιπλέον, ένας στους τέσσερις καταναλωτές, χρήστες του διαδικτύου, πραγματοποιεί πλέον αγορές από online σούπερ μάρκετ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019, έφτανε το 1-2%. Οι Έλληνες καταναλωτές από το πρώτο lockdown μέχρι και σήμερα εξοικειώθηκαν με τις διαδικτυακές αγορές, κάτι που σαφώς έπληξε τη δύναμη των μπακάλικων της γειτονιάς, τα οποία αδυνατούν να αναμετρηθούν με τις μεγάλες αλυσίδες.

Ο πόλεμος των διαρκών αγαθών

«Διακόπτουμε την λειτουργία του click inside που αποδεδειγμένα επιφέρει λιγότερο από 1% υγειονομική επιβάρυνση σε σχέση με το click away, χωρίς πριν να έχουμε διασφαλίσει τον περιορισμό της ανεξέλεγκτης κινητικότητας στο δημόσιο χώρο από άσκοπες μετακινήσεις, βόλτες, διαδηλώσεις, μεγάλες αγορές τροφίμων και σχολεία», δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) κ. Σταύρος Καφούνης, μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις για λειτουργία του λιανεμπορίου στην Αττική και σε άλλες μεγάλες περιοχές της χώρας μόνο με τη μέθοδο του click away. Ο ίδιος, στις 28 Ιανουαρίου σε επιστολή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη έκανε λόγο για ανεξέλεγκτη λειτουργία των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων.

Δείτε ακόμα:  Το νέο έντυπο Ε1 για τη Φορολογική δήλωση 2021. Πώς να το συμπληρώσετε

Ο «πόλεμος» στις υπεραγορές ωστόσο είχε ξεκινήσει στην αρχή του δεύτερου lockdown, όταν η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και άλλοι εμπορικοί σύλλογοι, ζήτησαν και πέτυχαν να μην πωλούνται διαρκή προϊόντα τα σούπερ μάρκετ (είδη ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικές συσκευές κ.α.) για όσο διάστημα ήταν κλειστά τα φυσικά καταστήματα στο λιανεμπόριο.

Βέβαια τα σούπερ μάρκετ διατηρούν το δικαίωμα να διαθέτουν τα είδη αυτά τόσο από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα όσο και με τη μέθοδο του click away, κάτι που αντικατοπτρίζεται στα αυξημένα κέρδη τους στον συγκεκριμένο τομέα για το 2020.

Πάρε – δώσε μέτρων και συνωστισμός

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σούπερ μάρκετ, ενώ μέχρι πρότινος μπορούσαν να «φιλοξενούν» 1 άτομο ανά 10 τ.μ., από την επανέναρξη του λιανεμπορίου στις 18 Ιανουαρίου, εντάχθηκαν και αυτά στον κανόνα «1 πελάτης ανά 25 τ.μ.». Αυτό αύξησε τις ουρές έξω από τα καταστήματα και μάλιστα σχεδόν όλες τις ώρες και όχι μόνο τις παραδοσιακές ημέρες και ώρες αιχμής.

Δείτε ακόμα:  Χριστούγεννα στον Δήμο Πειραιά: «Σε αυτές τις γιορτές κάνε… click away στην αγορά του Πειραιά»

Το πρόβλημα του συνωστισμού αυξήθηκε περαιτέρω το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, όταν οι καταναλωτές πληροφορήθηκαν ότι τα σούπερ μάρκετ θα κλείσουν την επόμενη ημέρα στις 5 μ.μ. και όχι στις 8 μ.μ. και ότι θα είναι κλειστά χθες Κυριακή.

Επίσης, ξαφνικά οι καταναλωτές έμαθαν ότι δεν θα μπορούν να ψωνίσουν με τον συμβατικό τρόπο πολλά προϊόντα ούτε από τα εξειδικευμένα καταστήματα ούτε από τα σούπερ μάρκετ.
Υπενθυμίζεται ότι κατά το πρώτο lockdown, αυτό της περασμένης άνοιξης, είχε επιλεγεί το ακριβώς αντίθετο μέτρο, η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των σούπερ μάρκετ, ακριβώς για να μην παρατηρείται συνωστισμός.

Ανάσα για τα σούπερ μάρκετ οι λαϊκές αγορές

Τουλάχιστον, μετά τις επισημάνσεις για κίνδυνο μεγαλύτερου συνωστισμού στα σούπερ μάρκετ, αποφασίστηκε να λειτουργήσουν κανονικά οι λαϊκές αγορές σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Η αρχική απόφαση να μείνουν κλειστές είχε προκαλέσει αντιδράσεις και το υπουργείο Ανάπτυξης είχε ξεκαθαρίσει ότι δεν ήταν δική του εισήγηση, αλλά των λοιμωξιολόγων. Είχε προαναγγείλει ότι το ζήτημα θα επανεξεταστεί αφού υπήρχε κίνδυνος για ακόμη μεγαλύτερο συνωστισμό στα σούπερ μάρκετ.

aftodioikisi.gr

Newsroom | Pireas News